Oväntade målskyttar i dagens batalj!
Karlslunds IF FK DAM – Rynninge IK Dripp dropp, dripp dropp. Vad är det som regnar på vårat paraply? Vad är det som snöar ner från skyn? Jo, vatten, vatten, bara vanligt vatten. Det var ett regnigt och ruggigt Karlslunds arena som tog emot gästande Rynninge denna torsdagseftermiddag. Tjejerna var rejält sugna på revansch från drabbningen mot Hovet men hade också en gås oplockad sen senast när ett väldigt stukat Karlslund ställde upp med en knapp 11 på Pettersberg. Nu är vi fullt kvinnskap och av diskussionen att döma så SKA gåsen plockas, tillagas och serveras med potatis, gräddsås och vinbärsgelé. Oraclet har spått 5 mål och seger Karlslund. Vi får se hur det går! Håller tummarna! Det börjar bra. Vi skapar från början och har flera fina anfall där Rynninge har sin målvakt att tacka för 0-0. En frispark som Jonsson skickar ner snygg mot mål. Den boxas bort. Larsson fram men målvakten avvärjer. Efter inledande intensiv press är det naturligt att spelet börjar bölja lite mer fram och tillbaka, men det är ändå Karlslund som håller i taktpinnen. Rynninge har en frispark som lyckligtvis går utanför. Vi etablerar spel utanför straffområdet men får inte hundra tag i bollen. Den studsar lite hit och dit men rinner tillslut ut till Bella som kommer till skott. Utanför! Vi har sagt att vi ska sätta ordentlig press på Rynninge och expressen från Lillkyrka tar ord till handling. Rynninges spelare får inte en sekund ifred med boll när de närmar sig. Vare sig de spelar i sin backlinje, i sitt mittfält eller anfall. Nog kommer det en Elsa Söder farande i 170 för att bistå sina lagkamrater. Söder snor åt sig bollen och skickar den mot Tess som så när når den. Sekvensen efter lossar hon en stenhårt skott, tyvärr utanför. Rynninge får en frispark som går resultatlöst. Tess fångar upp boll i straffområdet och låter den vandra vidare till Kapten Forsell. Amanda ser Sterky i bra läge men avslutet går utanför. Tess skjuter! Målvakten räddar! Kan det vara det massiva regnet som gör målburen svår att se? Rynninge gör ett försök på 1:an men det blir hörna. Tess rensar bort men Rynninge fångar upp den i håven och gör ett nytt försök. Karlslund gör några byten. Ranok och Rydborg in och Söder och Tess ut. Rydborg är taggad till tänderna och lägger inget emellan när hon går för att stoppa Rynningespelarna. Frispark Rynninge. Avlossar skott som går utanför. Rynninge anfaller och vi går för att sätta stopp!! Ett motlägg studsar olyckligt och blir en passning! Rynninge kommer tre mot två. Trygg och Fägersten gör sitt bästa men skottet avlossas och Algot får se sig besegrad. 0-1 Frispark i bra läge för Jonssons slägga! Vi ställer upp i straffområdet och bollen går perfekt! Larsson går på nick, bollen går strax utanför. Ranok fiskar upp den och ordnar en hörna. Den går perfekt…om den gått 2m framför mål. Sterky ser inte nöjd ut. Vi anfaller på nytt! Tess kommer farandes på kanten. Amanda har satt kurs mot mål! Tess passar men målvakten är ute och nyper bollen PRECIS framför fötterna på Kaptenen. Aj aj aj!! Spelet vänder och Rynninge med boll. Lossar skott! Algot får revansch och boxar undan. Rydborg rensar. Mer hinner vi inte med då domaren blåser och vi får gå till vila med ett mål i baken. PAUS: Vi är mycket nöjda med hur försvaret fungerar och de har gjort exakt det vi talade om innan match. Rynninge ska inte få komma med fart fram till Algot. Sen hade vi bestämt att vi skulle snacka mer och det var de inte nöjda med. Vi får ta deras ord då vi inte hörde ett skvatt pga. regnet som vräkte ner på båstaket. Vidare skulle vi kasta snabba kast med mycket rörelse och det hade vi inte heller lyckats med så bra. Tjejerna är helt eniga om att det här resultatet inte är det som ska stå på tavlan när 90 gått och när frustrationen över det som inte fungerat i första lagt sig smids konstruktiva planer för att fånga gåsen. Matchen igång igen! Rynninge har avsparken och kommer upp i anfall som stoppas. Vi vänder håll och får flera chanser under kort tid. Ranok ser en öppning från högerkanten men målvakten fångar upp den. Hagge på skott från vänstern som målvakten lägger tio fingrar på. Tess på skott…också det på målvakten! Rydborg, Söder och Tess i ett samarbete men inget resultat. Även Sterky ger sig in i leken ”värm upp Rynninges målvakt”, och skjuter henne rakt i magen. Lite orättvist kan man tycka och därför får Rynninge även de chansen att värma upp våran målvakt. De anfaller och skjuter. Algot räddar. Det var ju inte lika kul alls. Spelet vänder och Tess skickar en raket mot mål. Touch och hörna. Vi tackar Fägersten för ett utmärkt arbete och släpper in Rilde i leken. Tjejerna ställer upp och det finns en beslutsamhet i hela gruppen. Hörnan går och Amanda släpper INTE målvakten förbi sig. Nickar snett innåt bakåt och vem står där? Jo, Hagge som tänker att, tja, inte ofta man får chansen som back så då bör man ta den. Klipper iväg ett skott som skruvar sig in i bortre krysset!! 1-1 Nu går tåget! Den eld som brann har vuxit till en fullfjädrad skogsbrand. Vi ska vinna! Det här är vår match och vi HAR DEN!! Visslan ljuder och vi lägger i en högre växel. Ranok går ut och ersätts på högerkanten av Bella. Ett tröttkört Rynninge kommer ingenstans på höger, ingenstans på mitten och ingenstans på vänstern. Karlslund däremot kommer med full kraft framåt! Vi får ett läge där en boll från Rilde ser ut att gå om intet men Bella gör som sitt namn Bol(d)t och sticker som en blixt. Klipper till!! STOLPE!!! Amanda kommer till skott! UTANFÖR!! Jonsson skott!! UTANFÖR!! Någon gång ska bollen in, ingen kan förneka den press som Karlslund utsätter Rynninge för i det här läget och det är ett stressat blå/vitt som får slå ifrån sig mer och mer. Amanda kommer farandes på vänsterkanten. På högerkanten har Bella satt av för att se till att samma misstag inte görs två gånger. Bollen rinner igenom och Bella kan i lugn och ro slå in 2-1 Pressen fortsätter och på högerkanten tvingar Bella och EB Rynninge att slå bort boll efter boll. På vänsterkanten huserar Rilde och Sterky och gör livet surt för RIK. De tvingar återigen att slå till hörna efter hård press av Tess. Sterky slår och även denna gång kan man se att beslutet är taget. Vi ska ha bollen i mål. Bella slår hälarna i backen och ser till målvakten inte kommer fram och Amanda har fri höjd. Den höjden är det ingen annan som har och nicken sitter perfekt! 3-1 och med en minut kvar på klockan är det dags att duka upp med vita linneduken, tända ljus och alkoholfritt bubbel, för den här gåsen är KLAR!!! Solen har skingrat molnen och regnet har slutat ösa ner. Lucas hade nästan rätt idag, men i ärlighetens namn borde hans spådom gått in målmässigt med. Återigen får vi se ett Karlslund som inte viker ner sig. Som kämpar som ett lag, tror på sig själva och på det de gör tillsammans. Röda och Blå… TACK FÖR EN GOD MATCH!!
Dam
27 maj 2022
1kommentar
Mållöst mot Kumla
Kvällens division 2-derby mellan IFK Kumla och Karlslunds IF FK slutar mållöst, i en match som inte riktigt fick någon stuns, utan kanske mest blir ihågkommen av att himlen öppnar upp sig ordentligt precis innan matchstart och regnet fullkomligt vräker ner på Kumla IP med en hård sidvind på köpet, för att efter ett tag bjuda på strålande sol och mojnande vind. Den kommer tyvärr också bli ihågkommen för ett benbrott på en kumlaspelare, där matchen fick avbrytas under en längre tid. Vi håller alla tummar vi har för att Alexander, som han heter, kommer tillbaka snart igen till fotbollsplanen. Det var tyvärr inte enbart den skadan som skedde i matchen. Redan i den 14:e minuten tvingas Christer Lipovac byta, och i slutet av matchen även Lukas Julher, båda på grund av skada. Vi hoppas såklart även här att båda två är fit for fight snart igen. Matchen som sådan är att Karlslund har mycket boll, Kumla ligger lågt och försvarar bra, och det skapas inga hetare målchanser i den första halvleken. Det längre avbrottet stör såklart lite men i den andra börjar det öppna upp sig lite mer åt båda hållen. Karlslund kommer till några bra avslutslägen, och Kumla sticker upp då och då och har nog minst lika många bra målchanser under den andra halvleken som Karlslund, även om det är Karlslund som i långa stunder styr matchen. Överlag står Karlslund för en bra defensiv insats ändå, bland annat med en avgörande glidande ängel i Helmer Andersson som täcker ett hårt skott mot Forsell i mål, som ikväll håller sin femte nolla för säsongen på nio matcher. Matchen förblir mållös i 90 minuter plus närmare 30 minuters tillägg. Nästa match för Karlslund spelas söndag 29 maj då vi tar emot Lidköpings FK på Karlslund Arena med matchstart 14:00.
Herr
25 maj 2022
0kommentarer
Påminnelse fotolapp!
Här kommer en påminnelse om att ALLA som vill vara med på fotograferingen måste ha en ifylld fotolapp av förälder. Annars får tyvärr inte spelaren vara med på bild. Tar med mig fotolappar imorgon så att ni som behöver kan fylla i på plats direkt efter träningen imorgon. De som lämnat in hittills är: Mahdi Al-Rubaiawi Wiggo Hansen Akram Osman Mohamud Hidig Leon Sandberg Liam Lehto Jakub Jasarevic Gabriel Doganson Elton Demaku Leo Everö Vilmer Holm Lionel Dagdelen Johannes Elia Hadi Noori Faisal Haidar Kameran Muhsin Amir Knaissi Carelos Kaly Amiin Mohamed Mahad Vincent Bernström Vergara Casper Ivhall Alexander Berggren Victor Castillo Holger Stål Alexander Draghici Fotolappen som Louis Brou lämnat in måste kompletteras med en underskrift av förälder! Vi ses imorgon 10-11.30 på a-planen! /Tränarna
P2012
25 maj 2022
0kommentarer
Parkeringsvakter till Örebrocupen 19 juni
KIF är medarrangörer till Örebrocupen den 17-19 juni. Vårt lag behöver hjälpa till med att vara parkeringsvakter. Vi har 2 uppdrag: 1. Karlsund arena kommer att vara avspärrad för funktionärsbilar - uppdraget är att släppa in och ut funktionärsbilar genom avspärrningen. 2. Vid paviljongen (Rosta gärde) har Örebrocupen lager av dricka och godis. Här är uppdraget att funktionärsbilar kan åka in, öppna containrar och ta med varor. Vi som parkeringsvakter ska INTE hänvisa till någon parkering, det är upp till besökaren själv att hitta en parkering. Dessa två parkeringar är alltså avspärrade för besökare. Vi har fått uppdraget att bemanna parkringarna på söndagen den 19 juni mellan 12.30-18.20. Det behövs två personer på varje ställe och pass. P-vakt (vuxna) vid Karlslund arena - 12 FÖRÄLDRAR 12.30-13.30 13.30-14.30 14.30-15.30 15.30-16.30 16.30-17.30 17.30-18.30 P-vakt (vuxna) vid Rosta gärde - 12 FÖRÄLDRAR 12.30-13.30 13.30-14.30 14.30-15.30 15.30-16.30 16.30-17.30 17.30-18.30 Först får de föräldrar ställa upp som inte har haft kiosktjänst i vår. Och tränarna och de som hjälper till i föräldragrupper slipper också pass. Så ni övriga - skriv en tid som passar, annars placerar jag bara ut er enligt tiderna ovan. Skriv era önskemål innan 5 juni! Tack!
P2012
25 maj 2022
9kommentarer
Visa fler nyheter