• Träningsmatch Hertzöga

    Hertzöga – Karlslund DAM Efter en lägerhelg innehållande mycket skratt och roliga upptåg var det så dags att avsluta med träningsmatch mot Hertzöga. Vi anländer vid Ilanda IP och det är ett slitet gäng som kliver ur bilarna. De käkar lite mellis och sakta men säkert börjar de komma igen. Uppvärmning och energin i laget växer. Väl ute på planen är tröttheten som bortblåst och vi kliver ut med beslutsamhet och fart på plan och det dröjer inte länge förens vi kommer till anfall. Söder vinner på mitten passar ut på Sterky. Larsson har rört sig in i mitten och får boll, SKOTT!! Målvakten räddar. Nytt anfall och Sterky vid spakarna igen. Den här gången söker hos Amanda som skjuter…utanför! Hertzöga får fatt i bollen och avancerar upp i planen. Resultatet blir hörna som går utan resultat. De vinner boll igen och skjuter, högt över. Larsson får bollen på kanten och ser Söder komma farande i mitten. Slår bollen men den är utom räckhåll för Söder. Istället kommer Hertzöga i full galopp men Moa och Fägersten avvärjer med ett fint samarbete. Vi kan istället gå på anfall igen och inlägg kommer till Jonsson som ser Söder i bra läge. Söder försöker på ett men målvakten räddar!! Ranok får bollen och försöker ta sig uppåt i banan. Motståndaren klänger och hänger i henne men hon håller emot och får frispark…emot sig!?! Bella och Lovisa stoppar ett uppspel, dessvärre får Bella frispark mot sig och Hertzöga kan börja om. De har en bra sekvens och det är lite stökigt i mitten. Bollen kommer framåt, vi rensar men bara till Hertzöga som kommer på skott! Algott räddar!!! Jonsson vinner tillbaka en förlorad boll! Passar till Bella som hittar Amanda. Hon driver ner i straffområdet och slår ett inlägg mot Sterky som står helt fri!! Hon går på nick men NÅR INTE!!! Vi spelar med tempo och vilja och på bänken bara myser vi! Men så klart ska någon lägga sordin på myset. Hertzöga får en ny frispark och de kan flytta upp spelet. De får boll i mitten och lossar ett kanonskott som letar sig in i bortre krysset. 1-0 Vi låter det dock inte ta ifrån oss vår intensitet utan kommer i våg på våg. Wera till Sterky som går på kanten och skjuter!!! Målvakten räddar. Nytt anfall där vi kommer med fart och folk. Amanda till Larsson som får öppen gata. Kan i sikta och lägga in bollen!!! 1-1 Amanda kör gatlopp på kortlinjen och slår en boll som går rakt över straffområdet, men ingen hinner. Innan dess har Söder gått loss och skjutit. Tyvärr utanför. Därefter Hertzöga som fortsätter på ett vinnande koncept. Skott utifrån. Algot når nästan….men 2-1 Men vi ger oss inte! Återigen får Larsson bollen och passar Ranok som är fri framför mål!!! Skjuter..Över!!!! Vi anfaller igen och nu är det dags! Sterky får bollen och slår på turbon!!! Raka spåret mot mål, tittar upp för att se var målvakten är och skjuter ett stenhårt skott förbi!!! 2-2 Det gav mersmak och Amanda söker Larsson som skjuter in bollen från kanten, den tar på Hertzöga och går i mål! 2-3 Innan paus hinner Ranok få iväg ett skott som målvakten dessvärre räddar och Hertzöga hinner få en hörna som går utan resultat. PAUS: idel lovord regnar över tjejerna och deras insats hittills. Briljant anfallspel från backlinje upp till topp. Vi arbetar för varandra och löper utan boll. Skapar i nästan varje sekvens. Vi borde fått in fler bollar, men träningsmatcher är till för att slipa till det som inte är vasst nog. Några småsaker att tänka på i försvaret men inget som skapar stress eller oro. Igång igen och vi kommer på flera fina anfall där mittfält, ytterbackar och topp samarbetar fint. Sterky visar sig vara något av en fashionista här i Ilanda och motståndaren uppskattar hennes outfit så till den grad att hon försöker ta den av Sterky! Det är dock inte en känsla som delar och det uppstår en liten dispyt där Sterky får gå på samtal med herrn i svart. ”Stopp min kropp” lyder budskapet! Nytt anfall Karlslund. Inlägg mot Sterky som bryts! Bollen går mot Meja som går på direktskott med vänstern!!!!! NEEEEEJ, målvakten räddar. Att förvänta sig att tjejerna efter denna helg skulle komma ut med denna intensitet var över all förväntan och det är inte konstigt om den börjar mattas av något. Den kroken tar Hertzöga på en gång och Algot får bekänna färg flera gånger med fina räddningar. Vi får dock en del chanser. Söder med en egen prestation där hon tar sig från mitten och upp mot straffområdet! SKOTT!!! Målvakten räddar!!! Vi har tappat lite tempo och det ger energi till Hertzöga!! Kommer på kanten och trots att Algot får fingertopparna på bollen är det 3-3 Hertzöga har initiativet just nu och efter en frispark blir det rörigt i straffområdet. Ett dundrande motlägg och vi har rensat…..tror vi! Det visar sig att det blir straff! I rättvisans namn går den utanför. Vi kämpar nu med det sista vi har. Vi kommer upp på några fler anfall men när domaren blåser står det 3-3 och vi är riktigt nöjda med vår insats! Vi har sett några väldigt lovade saker med spelare på nya positioner och ser fram emot att fila vidare!! Vill också passa på att tacka ansvariga vid Calanda IP och Ilanda IP för det fina mottagandet när vi gästade Värmland!!! Tack så mycket!!! Tack för en god match!!! Dam 25 apr 2022 0kommentarer
  • Första matchen!

    Vilken Succé! Igår spelade laget sin första match någonsin och det blev mot Syrianska hemma på Karlslunds arena!! Många fina passningar och samarbete blev det på de två 3-3 planerna under de fyra matcher som genomfördes. Extra glädjande var att så många av er föräldrar och släktingar hade letat sig ner för att heja och stötta spelarna. Det är jätteuppskattat!! Vi avslutade matcherna med att tacka det andra laget, domarna och publiken med en varm applåd. Sen blev det Festis och glass till alla deltagare! Vi tränare tyckte att det var en väldigt lyckad dag och spelarna hade kul märktes det. Vi hoppas på fler tillfällen och redan nu i maj möter vi Syrianska på deras hemmaplan Heden den 14 maj kl10.00 Varmt välkomna även då! Med vänlig hälsning, Tränarna P2016 24 apr 2022 0kommentarer
  • Seger mot Herrestad

    Så kom äntligen årets första trepoängare i Division 2 – och det är åter Ebrima Jaiteh som blir matchvinnare efter att ha gjort matchens enda mål i början av den andra halvleken i bortamatchen mot Herrestads AIF! Karlslunds IF FK har, trots rätt så bra spel under inledningen av säsongen, haft svårt att få med sig poängen i matcherna. Därför är det såklart oerhört skönt för killarna att nu få sjunga in årets först seger i seriespel. Det är mållöst efter den första halvleken, även om Karlslund gör ett mål men som blir bortdömt. Karlslund trycker på i inledningen och efter en halvtimme är Gilbert Ishimwe nära att göra mål men målvakten räddar. Karlslund har som vanligt, höll vi på att skriva, mycket boll och initiativ under matchen men haft svårt att få in bollen över mållinjen. Efter ett par minuter av den andra halvleken är Herrestad nära att göra mål, men ytterligare ett par minuter senare står Karlslund för en finfin omställning där Jens Grønneberg Johansen spelar in bollen från höger till glödhete Ebrima Jaiteh som tar emot och dunkar in bollen i mål med vänstern, 0-1! Jaitehs fjärde mål den här veckan, efter sitt hattrick mot IFK Kumla i cupkvalet i måndags. Karlslund har ytterligare ett par bra avslutslägen under den andra halvleken, bland annat ett skott från Max Nordin som går precis utanför och ett friläge för Ishimwe men det blir Jaitehs mål som blir matchens enda. Segern innebär att Karlslund nu har en seger, en oavgjort och två förluster efter de fyra första omgångarna. Nästa match för Karlslund spelas söndag 1 maj kl. 14:00 då vi tar emot Grebbestads IF på Karlslund Arena. Herr 23 apr 2022 0kommentarer
  • Viktig info från föräldramötet!

    Här kommer en kort summering av info från föräldramötet: Tränare Daniel berättade om Karlslunds IF och klubbens mål att jobba med både bredd och elit inom fotbollen. Ett mål är att ha över 50% egna spelare i A-laget som växt upp inom ungdomslagen. Ekonomin i laget är bra, vi har 8640kr i kassan just nu men det är bra att komma igång med försäljningar så tidigt som möjligt då det tillkommer tex planhyra, cuper i andra städer osv när killarna blir äldre. Därför beslutades att nästa försäljningsaktivitet blir att sälja kakor från kakservice. Josephs mamma Emily kommer att dra igång denna försäljning inom kort. Roller i laget: I klubben jobbar alla ideellt med laget och förutom vi i tränarstaben behövs också andra roller som vi skulle behöva fylla för att hjälpas åt att skapa bra förutsättningar för grabbarna. Det som behövs är: -Kassör -Kioskansvarig -Föräldragrupp (en sammankallande) Kassören har tillgång till lagkontot och kan ta ut swishrapporter smidigt så vi kan hålla koll på ekonomin. Kioskansvarig har ansvar att göra ett schema så vi tillsammans täcker den vecka som laget har hand om kiosken på Karlslunds arena. Föräldragruppen kan tex initiera lagaktiviteter vid sidan om planen som tex grillkväll eller liknande samt tex ta initiativ till att ordna ett fikabord med försäljning av nybakat vid våra egna hemmamatcher (detta sätter igång nästa år då det första seriespelet börjar). Hör av er till någon av oss tränare eller kommentera här nedan om du kan tänka dig att ställa upp för laget och ta någon av dessa roller! Stort tack för idag också! Vilken härlig fotbollslag vi fick! ❤️💙 Med vänlig hälsning, Tränarna P2016 23 apr 2022 0kommentarer
  • Visa fler nyheter