• Träningsmatch mot Motala

    Dags för helg och ny träningsmatch inför herrarnas tävlingssäsong 2022 i Division 2! Denna gång möter laget Motala AIF som förra året vann Division 2 Södra Svealand, samma serie där Karlslund slutade på en femteplats. Det har blivit lite av en tradition att dessa lag möts på försäsongen, och det brukar ofta bli bra genomkörare för båda lagen. Fjolårets seriespel slutade i två oavgjorda matcher (2-2 och 0-0). Motala gjorde givetvis en bra säsong med tanke på uppflyttningen, även om de även säkerligen tackar att det finns ett regelverk då de tack vare det fick med sig extrapoäng och konkurrerande lag runtom fick minuspoäng på grund av att ha spelat med otillåten spelare. Karlslund har börjat försäsongen bra och har nu börjat varva dessa träningsmatcher på helgen med kvalmatcher till Svenska cupen på vardagar. Laget kommer senast från en seger i cupkvalet mot IF Eker Örebro och ska även på tisdag nästa vecka gå in i ny kvalmatch då laget möter IFK Lindesberg på hemmaplan. Först ut är alltså det nygamla Ettan-laget Motala AIF med avspark imorgon lördag kl. 13:00. Välkomna till Karlslund Arena, fri entré och kiosken är öppen! Herr 25 feb 2022 0kommentarer
  • Nisse Karlsson skriver A-lagskontrakt!

    Karlslunds IF FK kan nu återigen presentera en av klubbens talanger som nu flyttas upp till herrlaget, denna gång den 18-årige försvararen Nisse Karlsson som nu tar steget permanent från U19 och skriver ett flerårigt professionellt avtal med sin moderklubb! Nisse Karlsson har tillhört Karlslunds IF FK under hela sitt fotbollsliv med startskottet som 5-åring. Som 15-åring var han en av fyra spelare från Karlslund som blev uttagna till Utvecklingslägret i Halmstad (övriga tre var Hugo Dicksen, Mattias Lombrant och Salim Ali Mohammed), och som 16-åring var han högst delaktig i det lag som vann guldet i P17-DM. Förra säsongen fick han även debutera i Division 2 då han deltog i de två sista matcherna i seriespelet, och han har deltagit i samtliga matcher under försäsongen och stått för bra prestationer i samtliga. Nu står det alltså klart att Karlsson, som kan alternera mellan ytterback och mittback, fortsätter sin fotbollsresa i sin moderklubb. Nisse, känslan över att ha signat ett kontrakt med Karlslunds IF FK? - Det känns riktigt bra. Jag har som sagt varit i klubben sen jag började spela fotboll vid 5 års ålder och att nu få skriva kontrakt känns riktigt skönt. Hur skulle du beskriva dig som fotbollsspelare? - Jag skulle beskriva mig själv som en defensivt stark spelare. Jag är bra en mot en och har en hyfsad passningsfot. Egna mål med säsongen? - Målet med säsongen är att utvecklas som fotbollsspelare och förhoppningsvis kunna hjälpa laget att nå bra resultat. Vad gör Nisse utanför fotbollsplanen? - Utanför kollar jag mycket på all typ av sport. Jag är också ofta med kompisar och spelar mycket Fortnite. Favoritspelare och varför? - Mason Mount för att han spelar i världens bästa lag och är helt överlägsen i allt han gör. Hur brukar du ladda upp inför en match? - Mycket koffein och musik. Senioransvarige Daniel Nordén Karlsson om Nisse Karlsson: - Det värmer alltid lite extra i hjärtat när vi lyfter upp spelare från egna leden. I Nisses fall har han som sagt varit i klubben sedan dag ett och som knatte. Han är en spelare som har gått framåt i sin utveckling och som redan nu visat att han håller en väldigt bra nivå. När vi mötte IFK Kumla i den första träningsmatchen var han enligt mig bäst på planen. Herr 25 feb 2022 1kommentar
  • Sammanfattning från föräldramötet 17/2, Viktig läsning!

    Hej! Här kommer en sammanfattning av det föräldramöte som vi hade den 17/2. Vi fattade en del viktiga beslut som kommer gälla inför kommande säsong när det gäller ekonomin som redovisas längre ner. Ett fullständigt protokoll från mötet finns under "Dokument" på vår lagsida för den som vill läsa det som sas i sin helhet. För tydlighets skull och för att förstå vilka kostnader det är att spela i vårt lag så kommer här först en kort redovisning hur det är upplagt om någon inte har riktig koll på det hela. 1. Varje spelare betalar en medlemsavgift till klubben på 1 769 kr för 2022. Den går till föreningen och de omkostnader de har för att driva verksamheten. För att få spela i laget så måste den betalas in. I avgiften ingår en försäkring om man skulle bli skadad tex under en match eller träning 2. Vi ha en gemensam lagkassa som alla måste bidra till. Dessa pengar går till gemensamma kostnader såsom domaravgifter, inköp av material, lagets anmälmningavghift till cuper, lagaktiviteter tex läger, planhyra m.m. 3. Slutligen har varje spelare ett individuellt spelarkonto. Att bygga på ett saldo på kontot kan man göra på olika vis men framförallt gör man det genom att vara med på försäljningsaktiviteter såsom Bingolotter, kakförsäljning m.m. En nyhet inför 2022 (som det står om nedanför) är att varje spelare måste ha minst 500 kr på sitt konto. Summan ska finnas på kontot senast 2022-03-31. Swishas med fördel till nummer 123 450 22 25. Från spelarkontot kan man sedan betala in till lagkassan, cupdeltagande, inköp av tex shorts m.m. Det är en absolut rekommendation att ni deltar i försäljningsaktiviteter som föreslås om ni inte vill sätta in pengar genom en överföring. För att se vad spelaren har för saldo, mejla till bea.scherp@gmail.com Av erfarenhet vet vi att det stundtals har varit svårt att få in pengar när så har krävts. För allas skull och för att slippa skicka påminnelser, ringa och jaga er så försök att så snart det går sätta in de belopp som krävs. Skulle ni redan nu veta att det blir problem med detta, meddela Bea Scherp så får vi kika på en lösning under året. Kassörerna redovisar bokslut 2021: Vi inledde året med ca 50 000 i lagkassan (exkl resp spelares saldo på spelarkontot) Under 2021 så betalade varje spelare in 1 200 kr i avgift till lagkassan = 38 000 kr Utöver det 2 sponsorer á 4 000 kr vardera. Vid årsskiftet hade vi ca 8000 kvar i lagkassan. Det innebär kortfattat: a. Vi har spenderat mer pengar än vi fått in b. Vi har en hel del kostnader som inte var budgeterade c. Utifrån befintlig dokumentation så får vi inte riktigt in de pengar vi förväntar oss när vi fördelar kostnader på spelarna. Budget 2022 Inför 2022 kommer avgiften till lagkassan att behöva höjas, främst utifrån ökade domarkostnader, ngt färre spelare samt ett lågt ingående saldo i lagkassan. Nyhet På mötet enades vi om att att lyfta ur alla kostnader förenade med cuper från lagkassan, och i stället fördela de kostnaderna (dvs anmälningsavgift, spelaravgift, kost och logi för tränare) på de spelare som är med och spelar. Detta är också en stor anledning till varför det är bra att ha pengar på sitt spelarkonto. Vissa cuper kan kosta en hel del (framförallt om det är med övernattning) och har man inte samlat ihop några pengar så måste man betala in summan för att kunna åka med på cupen. Resekostnader hanteras separat av Ulla genom att deltagande spelare swishar Ulla som sedan fördelar ut summan till respektive förare. Till det så bestämde vi att samtliga spelare ska ha en buffert på sitt spelarkonto på minst 500 kr enligt det som skrivs ovan. I och med de ökade kostnaderna så behöver vi höja summan som ska betalas in till lagkassan (punkt 2 längst upp) Förra årets inbetalning var på 1 200 kr. För att täcka kommande säsongs kostnad så behöver varje spelare sätta in 2 100 kr till lagkontot. Har man pengar på sitt spelarkonto (dvs över 500 kr) kan man meddela Bea Scherp att man vill ta pengarna därifrån eller delar av det saldo som man disponerar. Summan på 2 100 kr ska vara insatt till säsongsstarten dvs 2022-04-30. Än en gång, om det är så att man inte har möjlighet att sätta in summan på en gång utan vill dela på inbetalningen så kontakta Bea Scherp på mejl enligt ovan. Vid eventuella frågor så går det att mejla mig (mickethorn@icloud.com) eller Bea Scherp Vi syns! P17 24 feb 2022 1kommentar
  • 2-0 mot Eker i cupkvalet

    Karlslunds IF FK vinner kvällens cupkvalmatch mot IF Eker Örebro med 2-0 efter två mål i den andra halvleken, inprickade av de två inhopparna Ebrima Jaiteh och Zakaria Mohamed. En bra start på tävlingssäsongen! Karlslund ställer upp med följande: Hjalmar Nilsson Dennis Koss - Nisse Karlsson (U19) - Helmer Andersson - Hugo Dicksen Jens Grønneberg Johansen - Max Nordin - Vincent Eriksson (U19, ut '69) Christer Lipovac (ut '46) - Abdi Sabriye - Almin Masic (ut '86) Avbytare: Rasmus Forsell, Ebrima Jaiteh (in '46), Denniz Mohamed (U19), Gabriel Rasimovic (U19), Abdulrahim Suleiman Yahya (U19, in '69), Zakaria Mohamed (U19, in '86) Märkbart är att Karlslund kommer med sex U19-spelare i matchtruppen, varav fyra får speltid. Även märkbart att hela åtta spelare i Eker som får speltid i kvällens match har tidigare spelat ungdomsfotboll i Karlslund, och tre av dem även seriematcher för herrlaget (Oscar Franck, Ludwig Rhan och Daniel Ramberg). Karlslund är endast aningen större med nio spelare som får speltid ikväll som även har spelat ungdomsfotboll i föreningen. Aningen större får man ändå säga att Karlslund var i kvällens match, även om Eker absolut inte är ofarliga och matchen kan med lite oflyt för Karlslunds del tilta åt fel håll. Under den första halvleken är det ett par halvchanser åt båda håll som publiken får se, annars är det Karlslund som har mest kontroll på spelet och bollen. Inför den andra halvleken byts Ebrima Jaiteh in till förmån för Christer Lipovac som gör sina första matchminuter för året efter sjukdom. Jaiteh stod senast i helgen för en fin prestation mot BK Forward med ett mål och en assist, och de siffrorna skulle visa sig hålla i sig även ikväll. Jaiteh hinner endast vara på planen en handfull minuter innan Karlslund får en hörna som slås in av Almin Masic från vänster. Bollen rensas dock undan och ut igen till samme Masic som med ett hårt och lågt inspel drar in bollen i målområdet och där Jaiteh styr in bollen från nära håll och 1-0 till Karlslund är ett faktum. Ju längre matchen går desto mer boll och målchanser får Karlslund, och det går tydligare att se att det skiljer en division lagen emellan. Eker fightar dock på bra matchen igenom och ger Karlslund en god kamp. Under den andra halvleken byts även de två 17-åriga U19-spelarna Abdulrahim "Aboudi" Suleiman Yahya och Zakaria "Zak" Mohamed in. "Aboudi", som på rekordfart har tagit sig från P18-truppen upp till U19-truppen står för ett bra inhopp i sin första seniormatch. "Zak", med tidigare meriter från ungdomlandslagsläger för pojkar födda 2004, kommer in med endast några minuter kvar av matchen. Men mer än så behöver han inte för att sätta spiken i kistan, detta efter att Jaiteh kämpar åt sig bollen längs den förlängda mållinjen, dansar vidare på samma linje och spelar bollen in i straffområdet till "Zak" som dundrar upp bollen i nättaket till 2-0 bakom Oscar Franck i Eker-målet! En rättvis seger till slut. Det visas även upp lite fingertoppskänsla från tränarbänken när två inhoppare målar, och även lite taktiska positionsbyten sker under matchen för att få ut de bästa på planen. Nästa match för Karlslunds del i kvalet till Svenska cupen spelas om en vecka, då vi tisdag 1 mars tar emot IFK Lindesberg. Dessförinnan har vi även en träningsmatch mot Ettanlaget Motala AIF, vilken spelas lördag 26 februari på Karlslund Arena. Herr 22 feb 2022 0kommentarer
  • Visa fler nyheter